טלה רפואה מהטלה-פון

כמה נקודות שעלו מהכנס הבינלאומי לבריאות דיגיטאלית ISfTeH בליסבון פורטוגל לגבי שימוש בטלפון חכם המתממשק לתיק הרפואי.

צד החולה:

הגישה היום הינה שהחולה אחראי על בריאותו. ולכן הציק הרפואי צריך להיות אצלו במצב זמין כל הזמן. כלומר צריך שהתיק רפואי ימצא על הטלפון החכם.

כאשר המערכת היא גם מאפשרת גישה לשירותים וגם ניטור.

מדובר ברפואה מניעתית- כך שהחיסכון ע”י ניטור מתבטא בפחות פניות למיון.

המטופל מחליט על הדרך שבוחר לתקשר מהטלפון החכם. בדר”כ משתמשים בטקסט/ צט או טלפון . בחירום משתמשים בוידאו.

לדוגמא בניטור המצב הלבבי אנחנו יכולים לזהות את המצב בתחילת ההחמרה. מידע  זה יכול להשליך גם על האפשרות לזהות מצב  גם בחולים שלא מוגדרים לבביים. הגישה הזו מגבירה היענות טיפולית.

 

צד המערכת

ביום השני לכנס הגיע האחראי לטלה רפואה בפרוטוגל היגיע לדבר, על מיזמי טלה רפואה מקומיים. הוא אמר שלא מבין איך ניתן להיות רופא בלי לדעת להשתמש במחשב (הוא רופא בעצמו).

כיוון שיש התנגשות מתמדת בין הצורך לשתף מידע לבין הצורך לאבטח מידע הוא מציע “דו קרב” בין אנשי הסיבר לאנשי רפואה. כלומר עבודה משותפת עד שתהיה הסכמה. עיקרון חשוב בפורטוגל : חוסר תלות בספק- מאפשר להם להפסיק חוזה באופן מידי.

לבתי החולים יש תיק רפואי על המחשב ולא רוצים שהחולים יכנסו למידע זה דרך הטלפון החכם. הייתה בעיה טכנית גם שגרסאות המחשבים הקימות של מערכת הבריאות בפורטוגל לא מאפשרות גישה של טלפון חכם. צריך לקבל את העובדה שאנשים חיים מחוץ לבית החולים ולכן ככל שניתן לטפל בהם מבחוץ עדיף במיוחד בזיהומים. כעת מקשרים טלפונים חכמים של  החולים עם המחשבים בבית החולים. צריך להיות בקצה האצבעות ובטוח.

אומר הקושי הכי גדול הוא לשנות תרבות אירגונית והטמעה. אין טכנולוגיה יש רק אנשים. כשתינוק נולד לא מדברים- כך גם פרויקט דיגיטאלי חדש – זקוק להמון תחזוקה. הפרויקט שבחר להציג הינו מרשמים דיגיטאליים : 350000 איש מחוברים עם 250 רופאים. יש זיהוי חזק של המטפלים והמטופלים. 280000 מרשמים מופקים ביום ללא נייר בפורטוגל.

צד רופא

לא יוצג צד הרופא בהיבט זה. מעורר מחשבה ושאלות:

אולי מכיוון שיותר ברור איך לרתום חולים לבריאותם מאשר איך לתגמל רופאים על זמינות.

אולי גם קשור לעובדה שקשור להטמעת שינוי.

אולי קשה לחשוב מה היתרונות לרופא בהיביט זה.

???

2019-03-30T23:22:37+00:00