דיון על פריסת שירותי טלה רפואה בקופות החולים

בימים אילו משרד הבריאות מחדש חוזר מנכ”ל לשירותי רפואה מקוונת וקופות החולים מרחיבות את שירותי המרפאה אונליין. חידושים מעניינים ומבורכים. מעניין לראות כי לכל קופה יש גישה שונה .. אנסה לסקור את מה  שקיים בשטח  ככל שידוע לי …

קופת כללית נותנת שירות רופא ילדים ומשפחה אונליין (שירותי טריאג’- מעיין מוקד אחיות מורחב) שירות זה מכוון את החולים מדריך לגבי קבלת טיפול ראשוני ויכול להפנות על פי מידת דחיפות הבעיה למוקד או למרפאה או לחדר מיון (פלטפורמה של פמי).

קופת חולים מאוחדת ומתחילה להנגיש שירותים מקוונים במסגרת הפיילוט עדיין לא ברור באיזה מקומות ואזורים יחלו עם השירות דרך אמריקן וול.

קופת חולים מכבי החלה במתן שירות במקצועות מסוימים על פי הרופאים מתעניינים בתחום והמרפאות הזקוקות לשירותים באזורים שיש בהם חסר.(חברת פמי) וזאת מעבר למוקד רופא משפחה וילדים אוןליין והשירות לחולה הכרוני.

קופת חולים לאומית מתחילה שירותים מרופא ראשוני ליועץ בתחומים נבחרים וכן מתכננת להנגיש את שירותי הרפואה לכל הרופאים הראשוניים (מבוסס זום).

מתעוררת השאלה היכן נכון להתחיל בשירות המקוון?

השירות המקוון או מרפאות און ליין הוא תחום מאתגר במיוחד שלא מפותח דיו בישראל. השבוע היה לי דיון עם אחד מבחירי קופות החולים איך נכון להתחיל את השירות. בעיני נכון להתחיל את זה באוכלוסיות בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית או/ו הרפואית כי שם החסר הוא המשמעותי ביותר ולכן כל תוספת שירות יכול להוות תוספת משמעותית לשירותי הרפואה. הגורם הרפואי בקופת חולים טען אחרת: צריך לתת שירות שוויוני לכל אזרח במדינה ללא קשר לפערים הקיימים בבריאות. כלומר לפרוס את השירות המקוון באופן אחיד.

נשאלת השאלה האם הענקת שירותים שוויוניים אכן תייצר שוויון ברפואה במדינת ישראל? או שמא את השירותים המקוונים יהיו נגישים יותר לאנשים במעמד הבינוני גבוה שהמדיה המקוונת יותר קרובה לליבם?

משרד הבריאות לא אמר את דברו בתחום הזה. את האחריות לפריסת השירותים ומתן הטיפול המקוון היטיל על קופות החולים ולא התווה קווים מנחים לחלוקת המשאבים ולדרך שבה משתמשים בשירותים המקוונים . אין אמירה ברורה על השימוש במדיה המקוונת לצורך גישור על פערים ברפואה.

שאלה למחשבה: מה התפקיד שלנו הרופאים המובלים בתחום?

אולי זהו התפקיד שלנו, של הרופאים המקוונים, לתת את הדעת על איך להנגיש את שירותי הרפואה באופן המקדם שיוויון. קל יותר לתת את השירות לקהל שאוהד את התחום ולא לאותם אוכלוסיות שאנחנו לא תמיד מצליחים להגיע אליהם באופן שוויוני.

2019-03-03T23:39:14+00:00