קרשיות יתר ואוטם מוחי- סיפור ישן חדש

לאחרונה ראיתי ילד עם אוטם מוחי מולד. האם שאלה על קרישיות יתר והשלכותיה. נזכרתי במאמר שכתבתי לפני שנים רבות בעיתון הרפואה לד”ר דוד גיליס שנרצח בדרך הביתה בפיגוע בגוש עציון. דוקטור דוד גיליס היה, איש מקסים, רופא בחסד והמטולוג מומחה לקרישיות יתר. את התובנה הזו אני מקדישה לזכרו.

“והחיה תנעל את הסנדל” הסתכלות מחודשת בסוגיה ישנה

החיה תנעל את הסנדל“?! מצווה מוזרה ממסכת יומא  הדנה בדיני יום הכיפורים. מדוע ש”החיה” כלומר היולדת יהיה לה מותר לנעול סנדל מעור ביום הכיפורים!? באמת הפרשנים ניסו להסביר את הציווי המוזר הזה. הרי ברור למה לכלה מותר להתאפר )שתראה נאה בפני בעלה) ביום הכיפורים. אבל לא ברור למה ליולדת מותר ללבוש סנדלי עור.. אומרים הפרשנים שמא יעקץ אותה עקרב. אבל זה לא הגיוני. ומה עם אישה רגילה?! לה מותר להעקץ ע”י עקרב?!. אולי הסיבה טמונה במילה עצמה החיה כלומר אותה אישה ששרדה את הלידה ולא מתה. שהרי כמחצית מהנשים היו מתות בשעת לידתן בעת העתיקה…

“החיה” מילה יחידאית.

אנו פוגשים את המילה הזאת “חיה” במובן זה רק בעוד באופן בודד בתנ”ך (מילה יחידאית). בספר שמות בפרשת המיילדות העבריות. כאשר פרעה שואל את המיילדות מדוע אינן משליכות את הבנים ליאור, הן מתרצות כי “חיות” הנה. שוב מילה לא לגמרי ברורה. יש פרשנים שמפרשים בנות ישראל היו יולדות במהירות כמו חיות.
מי שזוכר את פרק הפתיחה לספר “האפיפיורית יוהנה” יוכל אולי להבין את הפירוש או את התירוץ של המיילדות המצריות. בפתיחה של הספר מתאר את המיילדת כיצד היא הולכת לקראת הלידה ומונה מספר גדול של חששות בינהם מצבים שעלולים להוביל אותה למצב שהיא תוגדר כמכשפה. היא מהרהרת מה יקרה אם היולדת תמות במהלך הלידה. במקרה זה הילד יהיה בחסותה עד שהוא יהיה גדול מספיק לחזור לחיק משפחתו. ניתן להבין שבעבר תפקיד המיילדת היה רחב יותרוכך אפשר להבין את הפרשנות של המיילדות. שהרי אם הנשים העבריות היו מתות הן היו יכולות לטעון שגם הילד שהיה בחסותם מת גם הוא (ויכולות גם להרוג אותו). אך כיוון שהילדות העבריות נותרות בחיים הם חיות אז הן יודעות שהילד נולד חי והן לא יכולות להרוג את הילוד שלא בחסותן.

חכמינו הבינו את משמעות קרישיות היתר לאחר הלידה והסיכון לאוטם

“משכב הלידה” הינו תקופה של חודש וחצי שלאחר הלידה. בתקופה הזו יש שינויים הורמונליים רבים שיוצרים מצב של קרישיות יתר. במצב זה מסוכן לשכב וצריך לעודד הליכה. חכמינו ניסו בהלכות יום הכיפורים לעודד הליכה בנשים לאחר לידה. אישה שצמה ולא תמיד מרגישה טוב תרצה לשכב יותר מהרגיל ולא להתהלך ביום כיפור. הדבר הזה הוא בהחלט מסכן אותה. ולכן פסקו שכה אחיה צריכה לנעול את הסנדל כדי להתהלך על מנת שתוותר “חיה”.

2019-02-17T19:20:28+00:00