מה זה מיגרנה? זהה זאת בעצמך…

מיגרנה הינה מצב שכיח במבוגרים וגם בילדים. זהו מצב כרוני ולכן צריך לזהות אותו ולדעת להתמודד איתו.

איך נזהה מיגרנות?

למיגרנות מספר מרכיבים: כאבי ראש והפרעה כללית בתחושה המופיעה בהתקפים.

הכאב

הכאב מופיע בדרך כלל באזור הרקות באופן חד צדדי ודו צדדי או באזור המצח. עוצמת הכאב בינוני עד קשה. הרבה פעמים מפריעות לתפקוד: ילד נעדר מבית הספר או מבוגר מהעבודה.

הפרעה תחושתית

מיגרנות תמיד מתלוות לבעיה תחושתית. כלומר במיגרנה יש ירידה בסף התחושה לכאב כמו לתחושות אחרות. כלומר יש יותר רגישות יש ירידה בסוף התחושות באופן כללי. ירידה בתחושה לריחות- יש בחילות ויכול להיות גם הקאות. יש רגישות לאור (מכונה פוטופוביה) -זקוקים לחדר חשוך. רגישות לרעש (פונופוביה) כך שזקוקים לשקט. לעיתים יש גם סחרחורות – רגישות לחוסר שיווי משקל. בדרך כלל האדם נראה סובל חיוור.

כאבים התקפיים

ההתקפים מופיעים בתדירות משתנה ההתקף נמשך בין חצי שעה למספר שעות ולעיתים אף ימים. לעיתים אנשים מזהים גורמים (טריגרים) כגון מאכלים מסוימים, ריחות מסוימים או מחזור בנשים. בזמנים של לחץ כאבי ראש באופן כללי ואף מיגרנות מתגברות בתקופות זו. גם כאן כמו במחלות רבות יש נטייה משפחתית. מעניין כי הנטייה הינה גם ברמת הגורמים (טריגרים) וגם ברמה של הפעולות המקלות על הכאב.

 

מיגרנה קלאסית

יש אנשים שלפני ההתקף יש טשטוש ראייה או כתמים או מראות מסוימים והדבר מכונה אאורה. אז מדובר במיגרנה קלאסית. אנו חושבים כי המיגרנה הנפוצה והקלאסית נגרמת מגל חשמלי שעובר במוח מקדימה לאחור. כאשר הגל מגיע לחלק האחורי שם נמצא עם תפקודי ראיה יכולים להיות שיבוש הראייה (אוראה). כאשר הגל חוזר קדימה לאזור המצחי הוא פוגע בעצב תחושתי בשם העצב הטריגמינלי. כנראה שהפגיעה בו היא זו שגורמת לאותה ירידה בסף התחושתי.

אם יש לך מגרנות נסה לבדוק:

מה מחמיר את המיגרנות?
מה מקל?
שאל אנשים אחרים במשפחה שסובלים מתופעות דומות האם יש משהו שמחמיר או מקל על ההתקפים?
צריך עוד עזרה- ניתן לפנות לייעוץ נוירולוגי מקוון.
2019-02-17T19:28:12+00:00