עיכוב התפתחותי וטלה פיזיו

עיכוב התפתחותי מתאר מצב בו תינוק נמצא בשלב יכולות פיזיים  ו/או נפשיים שאינם תואמים את שאר בני גילו. כ -14% מכלל הפעוטות וגני הילדים בארצות הברית מסווגים כבעלי עיכוב התפתחותי. הזיהוי המוקדם מאפשר לספק טיפול יעיל יותר עם תוצאות טובות יותר.

באילו תחומים בוחנים עיכוב התפתחותי?

המונח עיכוב התפתחותי נמדד בחמישה תחומים שהם אבני דרך:

  • מוטוריקה (תנועה)
  • קוגניטיבית (חשיבה)
  • חברתי ורגשי
  • דיבור ושפה
  • פעילויות יומיומיות

עיכובים אלה יכולים להיות נפרדים מבעייה רפואית או חלק ממנה. לדוגמה, ילד עם תסמונת דאון מאובחן עם התסמונת , אבל בנוסף ובנפרד נבדק אצלו אם קיים עיכוב התפתחותי. עובדה זו נכונה לגבי כל ילד עם מוגבלות, כגון אוטיזם או שיתוק מוחין. לעומת זאת, עיכוב התפתחותי יכול להיות גם לילדים ללא מצב רפואי מסוים. הערכה מוקדמת היא קריטית. הורים צריכים לדווח כל דאגה, אפילו הקטנה ביותר, לרופא הילדים.

סימנים ותסמינים

הורים הם לעתים קרובות הראשונים שמבחנים כשילדם לא משיג אחת מאבני הדרך של התינוק הוזכרו לעיל. עם זאת, עיכוב באחד מהם עדיין לא בהכרח אומר שלילד יש עיכוב התפתחותי. ילדים צריכים להיות בעיכוב משמעותי באחד או יותר אבני דרך כדי להיות מאובחנים עם עיכוב התפתחותי.

דוגמאות למצבים בהם כדאי לפנות לייעוץ

  • התינוק אינו מחזיק את הראש עד גיל 4 חודשים.
  • התינוק אינו יושב עד גיל 6 חודשים.
  • התינוק אינו הולך עד גיל 12 חודשים.

לפעמים לילדים עם עיכוב התפתחותי מוטורי אבחנה נוספת, כגון היפוטוניה (טונוס שרירים נמוך) התורמת לקושי שלהם עם התנועה. גם היפוטוניה חשוב מאוד שתהיה מאובחנת מוקדם על-יד צוות מקצועי של רופא ילדים, רופא התפתחותי או פיזיותרפיסט מומחה בהתפתחות התינוק.

אצל תינוקות וילדים צעירים, כל תחומי הפיתוח קשורים זה לזה באופן הדוק; עיכוב באזור אחד יכול להשפיע על התקדמות אחרת. לדוגמה, פטפוט ודיבור יכולים להיות מושפעים אם ילד אינו לומד לשבת או לשנות עמדות. בעיות חושיות, כגון רגישות יתר למגע או חוסר יכולת לתכנן ולפתור בעיות כיצד לנוע, עשויות גם להוסיף קשיים בתנועה. ילדים שיש להם חלק או את כל הבעיות הללו עשויים גם לפתח פחד לנסות מיומנויות מוטוריות חדשות מה שיכול להוביל גם לקשיים חברתיים או רגשיים.

כיצד מאובחנים?

הורים צריכים קודם לדבר עם רופא הילדים שלהם על כל דאגות שיש להם לגבי התפתחות הילד שלהם. רופא יכול לזהות בעיות רפואיות שעלולות להיות בעלות השפעה על ההתפתחות הכוללת, כגון דלקות אוזניים כרוניות המפחיתות את השמיעה ומשפיעות על התפתחות הדיבור של הילד או על איזון.

עיכוב התפתחותי מאובחן באמצעות בדיקות של היכולת המוטורית (תנועתית) של הילד, בדיקת התקשורת, בדיקת יכולת המשחק והתנהגויות אחרות בהשוואה לאלו של תינוקות אחרים בני אותו גיל. בדיקת סינון זו מסייעת לזיהוי אילו ילדים יופנו לפיזיותרפיסט מומחה בהתפתחות התינוק לשם  הערכה מעמיקה יותר ולשם טיפול והדרכה.

איך יכול פיזיותרפיסט לעזור?

בפגישה עם פיזיותרפיסט תתבצע תחילה הערכה של התפתחות התינוק על-ידי שיחה עם ההורים והסתכלות על התינוק. בשלב הבא הוא יעשה בדיקות של יכולות התינוק בתחומים השונים. הפיזיותרפיסט יוכל לא רק לקבוע אם קיים עיכוב התפתחותי אלא גם מהי מידת העיכוב. אם הילד מאובחן עם עיכוב התפתחותי,  הפיזיותרפיסט יבצע איתו תרגילים ספציפיים לשיפור הקשיים של התינוק שלך. חלק מתרגילים אלו הוא גם ידריך אותך לעשות לבד בבית. בנוסף, הוא ידריך אותך גם על הטיפול בתינוק בבית, טיפול ספציפי שיעודד התפתחות טובה יותר ויקטין את העיכוב.

האם ניתן למנוע עיכוב התפתחותי?

למנוע לא תמיד אפשר. תלוי מה סיבת העיכוב. אבל כל  פיזיותרפיסט מומחה בהתפתחות הילד ידגיש לכם מספר עקרונות שיעודדו התפתחות טובה:

  • סביבה שמאפשרת לתינוק להתנועע בחופשיות.
  • הנחת התינוק בתנוחות שונות ולא בתנוחה קבועה.
  • מתן אפשרות לגעת באביזרים וחומרים שונים.
  • לדבר עם התינוק.

לסיום זיכרו:

בכל ספק פנו לייעוץ מקצועי! בריאות ילדיכם היא מעל לכל.

מחברת המאמר היא אורנה יריב מובילת מיזם פיזיוקליק– פתרון נגיש ומקצועי.  ניתן לצפות בראיון האם יש לתינוק שלכם בעיה התפתחותית ? באתר מתי לבדוק אם יש לתינוק בעיה התפתחותית?

2019-02-17T19:21:57+00:00