נוירולוגיה קהילתית מקוונת

הנוירולוגיה המקוונת שאותה אני מבצעת כיום הינה בעיקר לחו”ל. מדובר במקרים מורכבים. בארץ מבצעת בעיקר ביקורים של נוירולוגיה קהילתית בקופות החולים המשמשת לבעיות נוירולוגיות שכיחות כגון כאבי ראש והפרעת קשב וריכוז.

האם ביקור מקוון יכול להיות תחליף לביקור רגיל?

– ישנו דיון האם רפואה נוירולוגית מקוונת יכולה להוות תחליף למרפאה נוירולוגית רגילה. לאחרונה פירסמנו בעיתון הרפואה מאמר על היעילות והזמינות של מרפאה נוירולוגית מקוונת. המאמר שלנו “מירפאה נירולוגית מקוונת בקהילה – הזמינות משתלמת” בדק את ההיתכנות (feasibility) של טלה-נוירולוגיה. בעבודה זו לא בוצעה השוואה למרפאה נוירולוגית קהילתית רגילה. לכן לא יכולנו לקבוע בדיון עמדה שמרפאה מקוונת יכולה להוות תחליף למרפאה רגילה (כי זה לא הוכח בעבודה). עבודה זו מצאה שמרפאה מקוונת בנוירולוגיה ילדים קהילתית ניתנת ליישום מוצלח, ללא תקלות מיוחדות ועם היענות טובה של המטופלים. כמו כן בעבודה השתמשנו במינוח מרפאה נוירולוגית קהילתית (ולא במונח מרפאה נוירולוגית), שכן זה מה שהעבודה בדקה. שכן לעיתים מרפאות נוירולוגיות מסוימות (למשל בבתי חולים) יטפלו במקרים מורכבים יותר (כגון אפילפסיה עמידה, או מקרים בהם נדרשת בדיקה נוירולוגית מקיפה כגון בפעוטות), לכן חשוב להדגיש שממצאי העבודה הינם למרפאה נוירולוגית בקהילה.

מי האוכלוסייה המשתמשת בביקור מקוון?

אולי השירות המקוון מאים רק לחלק מהאוכלוסיה. המחקר שלנו נראה שמדובר בחתך הסוציואקונומי בנוני של המטופלים במרפאה הדבר לא נבדק מחקרית אולם היו מעט ילדים ממעד סטטוס סוציואקונומי נמול או גבוה. שפת האם של המטופלים הייתה עברית או רוסית. ההטיה של האוכלוסייה לאוכלוסיית העולים מרוסיה יכולה להצביע על ריכוז גדול יותר של מטופלים באזור. יתכן שמדובר בתוצאה של מודעות המתפשטת ברשתות חברתיות והמלצות של חבר מביא חבר.

 

מסקנות ותובנות:

  • מרפאה נוירולוגית עברה הוכחת היתכנות . יעילות מול מרפאה נוירולוגית לא נבדקה ויתכן שיעילה פחות או יותר או באותה מידה.
  • אוכלוסייה מסטטוס בנוני מרגישים בנוח להשתמש בשירותי הרפואה המקוונת
  • התפוצה והפרסום בנושא זה כנראה עוברות בקהילה מפה לאוזן
2019-02-17T19:22:16+00:00