טלה נוירולוגיה בארץ- תהליך חדשני ומתפתח

מזה מספר שנים אני מבצעת ביקורים מקוונים. המרפאה נוירולוגית המקוונת נולדה כרעיון שעלה מתוך צורך וכתוצאה בחנו את האפשרויות המקוונות. אני עוסקת בעיקר בהפרעות תנועה בילדים.

המיזם החל בשל מקרה של נערה המתגוררת סמוך בדרום הארץ במרחק של 4 שעות נסיעה מבית החולים. היא נזקקה לבדיקת מעקב לאחר הזרקת רעלן הבוטוליניום. ביצענו את השיחה בסקייפ ויכולתי לראות שהיד לא יושבת בצורה טובה בסד לאחר ההזרקה. לאחר מכן הייתה ילדה מהצפון שהגיעה בטעות מוקדם מידי לביקורת על הטיפול תרופתי. המעקב בוצע כעבור מספר שבעות בביתם. מטופל שלי עם שיתוק מוחין לאחר אירוע שהיה חשוד לפירכוס שההורים סירבו לקחת למיון או מטופל מהרשות הפלסטינאית שלא יכלו להגיע למעקב אפילפסיה. מקרה של ילד לאחר פירכוס שמתגורר במרחק הליכה מבית החולים וחשבתי שאין להם בעיה פיזית להגיע. היגיע עם אחיו הבכור ואימו בשל הקושי של האם לנייד לבד כך שגם האחים מפסידים ימי עבודה ולימודים. המקרה מדגיש שוב שבאוכלוסיה זו לא רק המרחק הפיזי קובע אלא גם הנגישות. ביקור באמצעות סקייפ של ילדה אשר הוריה שליחים של משרד החוץ- המעקב המקוון חוסך הגעה ארצה.

מרפאות נוירולוגיות קהילתיות

מזה כ-3 שנים אני עובדת פעם בחודש במכבי בסניף אריאל. אינני נוסעת לשם אלא יושבת בביתי והמטופלים מגיעים לסניף. הביקור נעשה ע”י טאבלט על כרטיס סים בתוכנה דומה לסקייפ אך לא באופן משמעותי. האוכלוסייה במרפאה המקוונת דומה למרפאה נוירולוגית רגילה:הפרעת-קשב, כאבי ראש ומעקב אפילפסיה. הביקור נעשה נרשם בתיק הממוחשב של קופת חולים מכבי וכולל היסטוריה רפואית, בדיקה נוירולוגית, הערכת מצב ובניית תוכנית טיפולית כמו בכל ביקור נוירולוגי. ההבדל העיקרי הוא בבדיקה. בנוירולוגיה ניתן לבדוק את המערכות הנוירולוגיות העיקריות בהסתכלות:כוח גס (ריצה, קפיצה, שכיבות שמיכה)  מוטוריקה עדינה (ביצוע פעילות הדורשות מיומנות), קאורדינציה (תנועה מדויקת ושיווי משקל) ועצבי הפנים (חיוך עצימת עיניים ותנועות לשון).

מה הם היתרונות והחסרונות?

חסרונות- עדיין תקלות טכניות מרובות דורש קשב רב כי מעבר לביצוע הבדיקה והתיעוד צריך לדאוג להיות מול המסך ולכוון את הצד השני לעשות כך. יש מקרים שלא מתאים לראות בדרך זו כגון תינוקות שעיקר ההתרשמות היא במגע. דורש יצירתיות לבדיקה אחרת ויש דברים שניתן לבדוק כגון כתמים עוריים אולם בעידן שמלמדים ילדים לא להתפשט מול מצלמה עלול להיות בעייתי.

היתרון הבולט ואף מפתיע כל פעם מחדש אותי ואת המטופלים כמה זה נראה טבעי ואמיתי שוכחים שיש מסך בינינו ולמעשה יש יותר קשר עין בביקור זה מאשר בביקור מרפאה מפני שהמערכת טלקונפרנסיג מחייבת מבט ולא שוקעים במחשב. החולים מרוצים מקיצור זמן ההמתנה ועל כך שיכולים לראות נוירולוג ללא נסיעות מיותרות. היענות לביקורים היא בניתים קרובה ל- 100% אין ביטולים ואיחורים.לעיתים רחוקות נאלצנו לבטל ביקור בשל בכיות טכניות לא הייתה תרעומת אולי מפני שהטרחה לא הייתה גדולה. המקרים נראים ללא עיכוב והדבר חוסך שעות נסיעה למטופלים ולי. כך שניתן לסכם ולאמר:

טלה נוירולוגיה יכול לתת מנעה למגוון גדול של בעיות נוירולוגיות לנוחות המטפל והמטופל.

 

2019-02-17T19:22:51+00:00