טלה נוירולוגיה בעולם- מה עובד ואיך?

תחום הנוירולוגיה הינו אחד התחומים שהתפתחו לאחרונה בשירותים מקוונים מגווים. נסקור אחדים מהם:

שבץ מוחי

פרויקט הדגל בטכנולוגיה מקוונת בנוירולוגיה של הילד הוא TeleStroke אשר פותח במקביל במספר מרכזים בעולם. באוטם מוחי, שבץ,  הזמן הינו גורם מכריע . ישנו מודל האמריקאי שיש מרכז מאייש ע”י נוירולוגים 24 שעות ביממה, שבע ימים בשבוע. כאשר מגיע מטופל הוא נבדק ע”י הנוירולוג באמצעות טלמדיצין הרופא יכול לראות את ההדמיה ולהחליט אם מתאים לתת טרומבוליזה- המסת קריש. בארה”ב הצליחו לתת את הטיפול פי 3 כיוון שיותר חולים נבדקו בתוך חלון הזמן שבו הטיפול יעיל. הצלחת הטיפול הייתה זהה ובארצות אחרות אף גבוהה מהמקובל, לא היו יותר סיבוכים. כיום מנסים לפתח אמבולנס שבמהלך ההעברה כבר מבוצעת הדמיה וטלמדיצין מתחיל עם ההגעה לבית המטופל כך שניתן עוד יותר לקצר את הזמן מהאיבחון לטיפול. כיום זהו הספק הגדול יותר בתחום הניורולוגי בארה”ב.

 

טיקים

טיקים הינם הפרעות תנועה חצי רצוניות (יש עליהם שליטה). טיקים שכיחים בילדים ואף במבוגרים. הטיפול כיום הינו ע”י טיפול קוגניטיבי המכונה Cognitive-behavioral therapyCBT, היכול גם הוא להינתן מרחוק. יש גם אפליקציות לטיפול עצמי בטיקים TicHelper.

 

הפרעות תקשורת

באוטיזם איבחון וטיפול מוקדם הם קריטיים ולכן יש צורך לקדם את הנושא האבחנתי. האם ישנה אפשרות?! ובכן כן ניתן לאבחן ילדים על סמך סרטים ולכן מפותחת אפליקציה בשם   (Naturalistic Observation Diagnostic Assessment , NODA ). הילדים מצולמים במצבים שונים באופן טבעי בבית. מומחה מציינן את הסרטים ומתקבלת תמונה כוללנית ראשונית הדו”ח נשלח לרופא המטפל וניתן להתחיל טיפול.

 

אפילפסיה

בדיקת המעבדה החשובה ביותר באפילפסיה הינה הEEG לרישום פעילות חשמלית מוחית. כיום עוסקת בהתנדבות עם עוד נוירולוגים ברחבי העולם בקריאת  EEG מארצות מתפתחות ביוזמת TeleEEG. אנו מקבלים מייל המבקש לענות על הבדיקה ומה רמת הדחיפות. אנו יושבים בבית מפענחים את הבדיקה ושולחים את התשובה. לאחרונה גם התחלתי לתת יעוץ מקוון לרופאים כאש יש להם מקרים מורכבים או שאלות.

2019-02-17T19:23:17+00:00