מה גורם להפרעות בכתיבה בילדים?

כתיבה הינה אחת מהמיומניות המוטוריות המורכבות ביותר המוכרות למין האנושי. הכתיבה הינה אופן הביטוי השני בחשיבותו לאחר הדיבור בחברה האוריינית: עד 43% מהזמן בבית הספר היסודי מוקדש למשימות מוטוריקה עדינה, שמתוכם 85% הינן מטלות כתיבה.  משימת הכתיבה הינה משימה מורכבת המערבת אזורים נרחבים בהמיספרה השמאלית. מטבע הדברים כאשר קיימת הפרעה ניורולוגית ממוקדת באזורים מוטוריים של מערכת העצבים או לקות נרחבת, הפגיעה תבוא לידי ביטוי גם כהפרעת כתיבה.

מהי הכתיבה?

הכתיבה הינה משימה שלה נדרשות יכולות בסיס כגון: התארגנות מרחבית ומיומנות מוטורית וכן יכולות גבוהות כגון: תיפקודיים ניהוליים וכישורים שפתיים כדי לתכנן ולארגן את החומר הנכתב. בשעת הכתיבה הילד מפעיל את כל המערכות באופן אינטגרלי על מנת להפיק תוצר כתוב, ברור, וקריא בקצב סביר.  רמת הבסיס של הכתיבה, הפקת אותיות ואיות, מבטאת מאפיינים של מיומנות מוטורית, אך קשורה למערכת השפתית באופן הדוק. כתיבת טקסט רהוט היא הבעה של רעיונות מאורגנים המתווכת על-ידי המערכת השפתית, ותלויה באופן ישיר ברמות הבסיסיות של הכתיבה. מתוך כך נגזר שהערכת יכולת הכתיבה יכולה להיעשות בשני המישורים: יכולות הבסיס ויכולות גבוהות. יכולות הבסיס קשורות לפן המוטורי של עיצוב האות, קצב כתיבה ואירגון הטקסט הכתוב על פני מרחב הדף. יכולות הגבוהות של הכתיבה, שאינן מבטאות בהכרח את הפן המוטורי של הכתיבה, משקפות את הבנ הרעיון העומד בבסיס הטקסט, היכולת ליצור מבנה המבהיר את הרעיון המובע בטקסט, הערכת הדקדוק וטיב האיות.

מהי הפרעת כתיבה?

הפרעה בכתיבה מוגדרת על פי ה-DSM  (American Psychiatric Association’s Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, מהדורה רביעית) כשילוב של קשיים בכתיבת טקסט, כתב יד שאינו ברור, עיוותים בצורת האותיות, כתיבה שאינה שוטפת, שגיאות כתיב,  קשיים בכתיבתם של רעיונות, שלא ניתן ליחסם לקשיים בקריאה, או בהבעת שפה.  הקושי בכתיבה אינו מוסבר על-ידי רמתו הכללית של הילד, או חוסר לימוד. דיסגרפיה, לעומת זאת, היא  מונח צר יותר, של שילוב של שגיאות כתיב עם כתב יד שאינו ברור.

איך מתחילים לאבחן בעיות כתיבה?

ניתן לחלק את הפרעות בכתב יד להפרעות ראשוניות, התפתחותיות, ולהפרעות משניות, נרכשות. רוב הפרעות הכתיבה בילדים הינן ראשוניות כלומר נובעות מלקות בהתפתחות הכתב, בעיות בקורדינציה וקשיים מוטוריים. פגיעת מוחית מוקדמת כגון פגות או שיתוק מוחין נקשרו אף הן לבעיות בהתפתחות הכתיבה. למרות שהפגיעה המוחית במקרים אלו היא נרכשת,  אולם מכיוון שהיא מתרחשת בגיל הינקות, ולעיתים עוד לפני הלידה, היא מתייצגת כהפרעה התפתחותית. לקות התפתחותית בכתיבה במיקרים רבים אינה מבודדת, אלא ומלווה בבעיות התפתחותיות נוספות. הלקויות הנלוות, והעובדה כי הבעיה הסתמנה מגיל צעיר ואיננה מתדרדרת, מעידות כי ההפרעה היא ראשונית, התפתחותית. הבירור במקרים של הפרעת כתיבה ראשונית מצומצם ומסתכם בדרך-כלל בבדיקה ניורולוגית, הערכת ריפוי בעיסוק ובאיבחון פסיכולוגי.

נכתב בשיתוף עם ד”ר אסתר עדי-יפה בית הספר לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן, רמת גן

2019-02-17T19:23:56+00:00