תקשורת תקשורת תקשורת- ההבדלים בתקשורת במרפאה אונליין

השבוע קיבלתי כתבה על כך ש”טיפול שניתן על ידי רופאות יעיל יותר מזה שניתן על ידי רופאים. ייתכן שההסבר לכך לא קשור למגדר, אלא לתקשורת…מטופלים מצפים לדפוסי התנהגות שונים מרופאים ומרופאות… מהרופאות יש ציפייה לדאגה ואמפתיה, להיות דומיננטיות פחות ולא אסרטיביות, ובה בעת להפגין מקצוענות וסמלי סטטוס כמו חלוק לבן וסטטוסקופ סביב הצוואר…”

אחד המרכיבים החשובים ביותר המתן שירות רפואי הוא התקשורת. נמצא קשר הדוק בין רמת התקשורת לתביעות משפטיות . ככל שרופא מתקשר ומסביר יותר יש פחות תביעות משפטיות.

התקשורת במרפאה המכוונת מצד אחד יותר מאתגרת ומצד שני יותר פשוטה. יש שוני בין התקשורת האישית למקוונת.

ננסה לעמוד על מספר הבדלים:

לא רואים את כל הגוף

מסתבר כי התקשורת היא לא רק ע”י הבעות פנים. אנו מתקשרים בעיקר עם הידיים לכן יש חשיבות להתמקם באופן כזה שרואים ידיים.

קשר עין

חשוב למקד את המבט באזור העינית. למשה מכיוון שאנו משמשים בוידאו ובאופן מתמיד מביטים על המסך נוצר קשר עין יותר מתמיד והמשכי מזה המקובל במרפאה כאשר הרופאים ממוקם מעבר למסכי מחשב.

לדבר מול מסך/מראה

תוכנות הוידאו מאפשרות מסך קטן יותר ( SELFI). משמש כעין מראה. לפעמים התחושה מעט מוזרה לדבר מול מראה. אנו לא נוהגים לדבר מול מראה. ואולי זו חוויה מעניינת לראות ולשלוט על איך אנו נראים / מדברים. חוויה מעניינת/ מאתגרת ובעיקר מפתיעה בהתחלה.

לבדוק קשר

יש בתקשורת השהיה (DELAY ) מסוימת של מספר שניות. הדבר גורם לכך שיש להמתין עד שהשני מסיים את דבריו. אם מתפרצים לדברי השני נוהגים לעשות זאת כאשר יש אתנחתא ברצף הדיבור. בשל ההשהיה בתקשורת המקוונת הדבר לא אפשרי. לא ניתן לסמוך על האתנחתא ולכן רצוי להניח לדובר לסיים את דבריו באופן מסודר.

לבדוק מובנות

אנו לא יודעים מה הייתה איכות קליטת השמע מעבר למסך ולכן יש לבדוק באופן תדיר אם האדם שמנגד שמע את הדברים באופן מובן. ההנחה שהאדם ממול שמע את מה שנאמר והבין אותה לא עובדת. השאלה האם הבנת אותי גם פותחת אפשרות רחבה יותר לשאלות. למעשה בדיקת התקשורת באופן תדיר משפרת את התקשורת ההדדית.

ברפואה מקוונת עדיין לא היו תביעות- אולי משום שהשוק הזה עוד לא מפותח ואולי משום שיש תקשורת יותר מכוונת. למעשה מה שמצטייר כחסם תקשורתי יכול להוביל דווקא לתקשורת יותר טובה ורגישה. מודעות לנקודות השוני מובילות להקשבה ושיח מדויקים יותר לעיתים מאשר שיחה פנים לפנים.

2019-02-17T19:29:47+00:00