מחקר מוכיח כי מטופלים משתפים פעולה בטיפול ובמעקב במרפאות אונליין.

השבוע התפרסם מאמר שלנו בעיתון הרפואה המגיע רופאים בישראל בנושא מרפאות מקוונות. חשבתי שנכון להנגיש את עיקרי הדברים גם לציבור הרחב.  כולנו יודעים עידן השירותים המקוונים הקיימים בכל תחום כיום טומן בחובו את הפוטנציאל גם שירותי בריאות מקוונים. אחד מהתחומים הללו הינו ייעוץ רפואי איכותי מונגש המאפשר לגשר על מרחקים ולהגיע גם לאוכלוסיות מרוחקות. בעוד שבתחומים מסוימים הוכחה יעילותו של השירות המקוון, (רנטגן ועור) בתחומי יעוץ מורכבים יותר כמו נירולוגית ילדים המחקרים עדיין בראשיתם. לכן שמנו לנו למטרה לבדוק את נכונות הציבור למעקב וטיפול במרפאות נירולוגית ילדים מקוונות.

ממצאי המחקר

במסגרת המחקר סקרנו תיקים של ילדים שטופלו במרפאת נירולוגית ילדים במכבי שירותי בריאות, סניף אריאל. איתרנו 78 בנים ובנות בגילאי בית הספר ביקרו במרפאה המקוונת במשך שנתיים (1.1.15-1.11.17). בסך הכל היו  122 ביקורים:  78 ביקורים ראשונים ו-44 ביקורים חוזרים. משך הביקור הראשון נמשך 50 דקות כולל זמן טכני להתחברות ותפעול תקלות. המטופלים הופנו בעיקר בחשד להפרעת קשב וריכוז,(כמחצית מהמקרים). כמחצית מהמטופלים סבלו מהפרעות התנהגותית – רגשיות, כאבי ראש, קשיים לימודיים, אפילפסיה. במרבית המקרים הומלץ מעקב לבחון האם ההמלצות הטיפוליות עזרו, בעיקר בשל הפרעת קשב וריכוז וכאבי ראש.  מסתבר כי ברב המקרים המטופלים אכן היגיעו למעקב בעיקר במקרים של הפרעת קשב וריכוז. טיפול תרופתי הומלץ למרבית הילדים עם הפרעת קשב וריכוז. בכל המקרים הייתה פניה לרופא המטפל לקבלת המרשם (וזאת מכיוון שנדרש מרשם כתוב בכתב יד לתרופות אילו). כמו כן ברב המקרים הייתה התמדה בטיפול והמטופלים ביקשו מרשם חוזר. ממחקר זה ניתן להסיק כי שיתוף הפעולה של הילדים והוריהם במרפאה אונליין הייתה גבוהה בעיקר בילדים עם הפרעת קשב ריכוז.  יתכן שבהמשך ניתן יהיה לבצע מחקר נוסף כדי לעמוד על היעילות הטיפולית של מרפאה רגילה שדורשת הגעה פיזית לעומת אונליין המאפשרת הנגשת שירותי מומחים לאוכלוסיות בפריפריה.

המאמר דומה למאמרים רבים אחרים שמדגימים יעולות שירותים מקוונים.

שלוש עצות לדרך:

  • יש להתייחס ולתגמל עבור ביקורים מקוונים כמו ביקורים רגילים

  • אין לכפות על המטפל או המטופל את השירות המקוון- זכותם לבחור

  • יש לקחת בחשבון תקלות טכניות.

2019-02-17T19:32:28+00:00