מי מפחד מבדיקה אונליין? אולי כדאי פשוט להתנסות?

מספר משפטים ששמעתי השבוע לגבי בדיקה אונליין:

“באמת חושב שזה רעיון אדיר הביקור אונליין”.

“רעיון מעניין אך אני מאוד מוטרד מהעובדה שאת מחשיבה בדיקה נוירולוגית מקוונת להיות בעלת ערך כלשהו”

“אנו מחפשים שיתוף פעולה בבדיקה אונליין למאושפזים” (על הבמה). … לא ניתן לבדוק חולה בדיקה נוירולוגית מרחוק” (בשיחה פנים אל פנים).

מי אמר מה?

את המשפט הראשון אמר הורה לאחר ביצוע בדיקה אונליין לילדו על בעיה נוירולוגית מורכבת במסגרת בית הספר עם הצוות המטפל.

המשפט השני נכתב על ידי רופא ילדים ללא ניסיון בנוירולוגיה וללא ניסיון ברפואה מקוונת

המשפט השלישי נאמר ע”י גורם אחראי בבית חולים המחפש שותפים מעולם החדשנות הרפואית.

מה החסמים לביקורים אונליין?

הבעיה העיקרית היא לא טכנולוגיה- האתגר הוא הטמעת השירות במערכת הרפואית. ברור שקשה תמיד לקדם רעיונות חדשניים בעיקר במערכות גדולות ומקובעות. “חדש אסור מתורה” ובעולם הרפואי מפחדים מתביעות רפואיות, חוסר שביעות רצון, חשש לחוסר יעילות וחסמים כלכליים.

תביעות רפואיות ברפואה מקוונת – נדירות וכמעט לא קיימות בעיקר מפני שאנשים בוחרים בשירות ויודעים מראש על מגבלותיו (חותמים בדר”כ הסכמה מדעת). שביעות הרצון ברפואה מקוונת היא גבוהה בדר”כ כאשר ניתנת על פי בחירת החולים ומול מטפל שהם בחרו. המחקרים שבוצעו עד כה בתחום  הוכיחו יעילות השירות הייתה שווה לשירות פנים-אל-פנים או גבוהה ממנו. נשארנו עם חסמים כלכליים…. הרופאים (בצדק) רוצים תגמול שווה ערך על שעות עבודה מקוונות. המערכת לא תמיד מוכנה לכך. באותם המערכות המצליחות להכשיר את הרופאים לעבודה מקוונת ומתגמלות כמקובל מצליחות להטמיע שירותים. המערכות שמנסות לחסוך על חשבון הרופא מתקשות לגייס צוות מחוייב, מסור ואייכותי.

כיצד יוזמת ישראל דיגיטאלית משפיעה על המערכת הבריאות?

לאחרונה יש מדיניות של עידוד חדשנות דיגטאלית בכלל ובנושא בריאות דיגיטלית עם מענקים מ”ישראל דיגיטאלית“. הדבר מוביל את הממסד הרפואי לחשיבה כיצד ליישם חדשנות. האתגר להגדיר את נקודות הצורך ולשאול האם בנקודות הללו יכול להינתן מענה דיגיטלי .מדובר במיזם סטארטאפ לכל דבר הדורש הסתערות על המטרה תוך הערכת מצב ויכולת גמישות גדולה. וכמו בכל סטארט-אפ חלק מהמיזמים יצליחו וחלק יכשלו. אם רוצים שהמערכת גדולה תנוע קדימה על מקבלי ההחלטות לפעול באופן יזמי בנחישות. צריך להיות מוכנים להתנסות באפיקי החדשנות שהרי עם הרוח המתאימה ניתן לדלג מעל משוכות “החסמים”. כולנו שותפים לאמונה והתקווה של ישראל דיגיטאלית שניתן לחדש גם במערכת הבריאות בישראל.

2018-07-01T23:18:18+00:00